SZA Performance Kft.

Rally Hungary 2024

Vissza a Jobb1-be

Juhász Istvánnak nem idegen a Jobb1 Hadik András mellett, hét évadot tudhatnak maguk mögött, 2011 után pedig újra visszaül a navigátori ülésbe. A hétvégén már láthatjuk is őket együtt az Európa-bajnoki futamon, a Rally Hungary-n, amit ezúttal Veszprémben rendeznek meg.
Sokan meglepődtünk, mikor kijött a Rally Hungary nevezési listája. Te mennyire lepődtél meg?

Én annyira nem lepődtem meg, ezt már január óta tudom csak titokban tartottuk több okból kifolyólag. Bandi megkeresése volt ez egyébként. Beszéltük, hogy egyszer egy Mikuláson menjünk már együtt, erre ő azt mondta, hogy buliversenyen annyira nem szeret menni.

Együtt mentek idén. Túl vagytok most egy teszten és belekóstoltál a Ford Fiesta Rally2-be. Ültél már bármikor is ilyen autóban, – gondolok itt R5/Rally2- és mikor ültél utoljára éles navigáció-szinten autóban? Bandival is van már némi közös múltatok… 😊

Igen, ültem már R5-ben, a Botka Dudu féle Skodával mentünk már Juhász Csabival Mikulás Ralin, buliversenyen, nem igazán tétre, csak próbálgattuk. Utoljára szintén Juhász Csabival mentem 2021-ben a Barum Rali ERC futamon. 2022-23 nálam kimaradt egészségügyi okok és egyéb dolgok játszottak ebben közre, nem is váltottam licenszet. Idén felkért Bandi, úgyhogy gondolkodtam rajta sokat, arról is beszélgettünk, hogy fel tudom-e még venni a ritmust?! Mondta, hogy „nyugi, majd akkor lassabban megyek. 😊” Most a teszt után kicsit nyugodtabb vagyok. Volt azért bennem egy óriási drukk, mert azért Bandi a közös éránk után három bajnoki címet összegyűjtögetett és láttam a versenyirányításon is fent, hogy milyen időeredményekre képes még így, ennyi idősen is. Nyilván féltem attól, hogy meg tudok-e felelni, de a teszt első pár köre után megbeszéltük, hogy úgy néz ki, ez olyan mint a biciklizés, ezt se felejtettem el. 😊 Hét évadot mentünk együtt Bandival és a 2011-es évet akkor egy hármas kategória bajnoki címmel zártuk, illetve 2009-ben együtt lettünk abszolút magyar bajnokok. 2012-től mentek Krisztiánnal együtt, gyakorlatilag 12 évadot mentek együtt közösen.

Rally Hungary. Szövögettek-e együtt tervet, koncepciót és taktikát a hétvégi versenyre?

Az egész megkeresés alapja az volt, hogy eWRC-n nem látjuk a mi első közös bajnoki címünket és ez valamilyen szinten azért csak piszkálja az ember csőrét. Én tudom, hogy mi van a kupámra írva, különösképpen ettől most nem lesz sem olcsóbb a kenyér a pékségben, semmi egyéb előny nem származik ebből, de hátha lesz egy olyan igazi, mindenki által értékelt. 

Most menet közben egy kicsit átértékeljük talán, hogy csinálunk-e komplett magyar bajnokságot, még nincs végleges naptárunk. Ebbe az első ERC futamba belevágtunk, nyilván tudjuk, hogy azért a nemzetközi mezőnyben vérmes reményeink nem lehetnek egy dobogóra, de az ember persze természetesen nem versenyző, ha nem nyerni megy oda. Próbáljuk helyén kezelni a dolgot és próbáljuk nyilván a tőlünk telhető legnagyobb tempót elérni. Aztán, hogy ez mire lesz, elég ezek között a srácok között az majd kiderül. Mi már az ötödik X-nél járunk és itt a 20 éves fiúk nagyon gyorsak.

A versenyzés mellett akadt feladatod bőven. Mik azok a feladatok, amik az elkövetkezendő hetekben a versenyen kívül is várnak rád?

Tavaly óta csináljuk ezt a Mini Racing Challenge sorozatot közösen Picivel meg Buksival. Három versenyt az Andrew Motorsport rendez, hármat pedig a FireBlade. Ládbesenyő után most mi vagyunk a sorosak. A szövetség, illetve szakág kérésére el kellett raknunk a versenyt, pont az EB előtti héten lett volna.

Most utólag belegondolva kicsit szétszakadtam volna ettől, viszont jelezték többen is, hogy jöttek volna tesztelni. Április 21-én lesz egy murva versenyünk, egy vadonatúj pálya, Pusztafalu-Füzérkajata között, a füzéri vár, illetve Füzér szomszédságában. Hasonló jellegű pályák, mint amiket láthattak már akár az ERC futamokon is. Inkább a Füzérnél használt bicikliúthoz hasonlít, de sokkal finomabb kő és nagyon jó felülete van. Ezen is javítunk még, viszünk oda anyagot és meg lesz hengerezve, ami esetleg még rossz vízmosásos rész vagy kicsit rögös, azokat is kijavítjuk a versenyig. Nagyon élvezetes, komoly kihívás lesz az MRC mezőnynek. Mindenesetre oda-vissza lebonyolítással 6 gyorsaságit tervezünk. Mindkét település mellettünk áll teljes mellszélességgel. Pusztafalu polgármestere a srácok rendelkezésére bocsátotta a hétvégére a falu belterületét, tehát ott lesz a szervizparkunk.

Az MRC-vel nekem majd júliusban lesz újra feladat a Bózsvai Rali Piknik kapcsán, mi vállaltuk fel a szervezését, ami most egy napos lesz, karöltve a megszokott Senyő völgyi futamunkkal.

Majd májusban versenyigazgatói feladatot kell ellátnom, elméletileg lesz egy soron következő rallysprint bajnoki futam, illetve az első rallysprint bajnoki futam itt az északi régióban, amihez reméljük, hogy addig megérkezik a szabályrendszer is, mert hát lassacskán már kiírásnak kellene megjelennie. Nagyjából dióhéjban most ennyit tartogat a jövő.

Bandival majd a Rally Hungary után tűzzük ki a végleges irányt.

Veszprém Rali sose egy könnyű feladat. Mit gondolsz, így ránézésre, gondolom már foglalkoztál a kérdéssel, hogy milyen jellegű pályák, mezőny várható, és , hogy milyen arcát fogja mutatni egy európai bajnoki futamon Veszprém?

Lakatos Robi elmondása szerint a Nagylőtéren is lesznek olyan vadonatúj, sosem használt részek, régi nyomvonalak, a Kislőtér is változni fog. Én régen mentem élesben Veszprém Ralin, de Mikulás Ralin használtuk Várpalotát, Iszkát, ezeket ismerem. Hegyesd sosem volt a szívem csücske, nem tudom, most milyen változata lesz, de mindegyik pálya hosszú. Tehát amennyire emlékszem meg néztem az útvonalakat, 15 km alatt gyorsasági nincs, úgyhogy mindenképpen gumit meg embert próbáló mind a két nap. Eleve már a pályafeldolgozás is komoly feladat lesz. Nyilván mentem már külföldön is ERC futamon, ez mindig egy óriás rohanás. Csütötökön majd, hogy nem az összes pályát fel kell dolgozni, péntek egy szétzaklatott nap, amikor pályabejárás is van, de már shakedown, este szuperspeciál. Nem a mi csontunknak való. 😊 Ezt vállalni kell ha már versenyzésre adtam a fejem egy R5-el, és a teszten bebizonyosodott, hogy ezzel murván menni nagyon szenzációs dolog.

Mindennél fontosabb most is, meg mindig a biztonság. Mit üzennél innen a nézőknek, mint tapasztalt szervező-rendező-versenyigazgató? Te elejétől végéig átlátod ezt a sportot.

Sajnos most történt a közelmúltban egy olyan tragédia, ami talán elkerülhető lett volna, de ez a sport mindig magában hordozza ezt. Mindenki próbálja meg biztonságos távolból szemlélni az eseményeket, akkor nem lehet baj. Elmúltak már azok az idők, mikor a Portugál VB-n nézték a B-s autókat és az volt a menő, hogy megérintsék azokat. Mindenkit haza várnak! Itt sok volt a halálos áldozat, tragédia ami történt pár hete. Hátha most mindenki egy kicsit átlátja azt, hogy ez nem olyan vicces. Érkeznek másfél tonnás autók iszonyatos sebességgel, ezek azért nagyon nagyot tudnak ütni. Mindenki próbál a másodpercekre menni, próbálja a határait feszegetni, benne van a bukás és onnantól kezdve ez egy irányíthatatlan bomba. Én is azt szeretem szervezőként, ha betartják a rendezők utasításait. Remélem a sportbírók is megfelelő eligazítást kapnak. Igénybe kell venni a nézők segítségét is. Az a tapasztalatom, hogy a normális, szórakozni vágyó néző, nem szereti azt, aki a balhé kedvéért és inni ment ki. Az tud segíteni a rendezőnek abban, hogy kordában tartsa a renitenseket, mert versenyt jött nézni és akkor igenis a mételyt ki kell metszeni. Azon túl, hogy sok ember szórakozását rontják el, iszonyatos tragédia, ha baj történik. Nem is akarok belegondolni, hogy mi lehet ennek a versenyzőpárosnak a lelki világában, hogy ők most milyen terhet cipelnek magukkal. Azt gondolom, hogy a legkevésbé ők hibáztathatók.

Forrás: RallyFeeling